به طور کلی، جراحی لاپاروسکوپی به مجموعه اعمال جراحی داخل شکم اطلاق می شود که  به روش جراحی تهاجمی حداقلی(Minimally Invasive Surgery : MIS) انجام می شود.

پس در ابتدا لازم است کمی در مورد MIS بدانیم.

MIS در حقیقت مجموعه تکنیکها و روشهایی می باشد که برای انجام جراحی در شاخه های مختلف علوم جراحی با حداقل آسیب و تهاجم به بافت های بیمار به کار می رود. در زمینه جراحی عمومی ، انجام جراحی در داخل حفره شکم با بهره گیری از این تکنیک ها "لاپاروسکوپی"  نامیده می شود. همین روش ها  در جراحی های داخل حفره قفسه سینه "توراکوسکوپی" نام دارد. استفاده از تکنیک های MIS فقط محدود به رشته جراحی عمومی نمی باشد.

در حال حاضر در بسیاری از رشته های تخصصی و فوق تخصصی علوم جراحی از روش ها و تجهیزات MIS استفاده می شود. مثلا در رشته ارتوپدی با استفاده از "ارتروسکوپی" ، جراحان پیچیده ترین اعمال جراحی را داخل مفاصل بزرگ بدن مانند مفصل زانو انجام می دهند. از تکنیکهای MIS در سایر رشته ها مانند زنان و زایمان، ارولوژی، جراحی اعصاب، گوش و حلق و بینی، جراحی قلب و جراحی اطفال نیز استفاده می شود.

حال این سوال پیش می آید که چه لزومی دارد جراح از این تکنیک ها و تجهیزات برای جراحی استفاده کند که هم انجام جراحی را سخت تر و طولانی تر می کند و هم نیازمند به کارگیری تجهیزات پیشرفته تر و گرانتری می باشد؟

اساسا در اعمال جراحی که داخل شکم انجام می شود، بیشترین عاملی که باعث ایجاد درد بعد از عمل می شود ، درد ناشی از برش جدار شکم می باشد. هرچه این برش بزرگتر باشد، درد بعد از جراحی بیشتر خواهد بود.

با انجام جراحی بروش لاپاراسکوپی میزان درد بعد از عمل بیماران بطور قابل توجهی کمتر می شود و بیماران دوره بعد از جراحی را بسیار راحت تر سپری خواهد نمود. این موضوع در مطالعات بالینی متعددی به اثبات رسیده است. همچنین، بیمار طول مدت بستری کوتاه تری در بیمارستان داشته و سریعتر به فعالیت های طبیعی و به سر کار خود برخواهد گشت.

از طرفی، عوارض زخم جراحی مانند عفونت زخم یا عدم ترمیم کامل زخم یا از هم گسیختگی زخم به میزان زیادی کاهش می یابد.

درد ناشی از زخم، عوارض غیر مستقیم نیز دارد. به عنوان مثال، بیمار در اثر درد بعد از عمل در محل برش جراحی، تنفس های کوتاه و سطحی داشته و قادر به سرفه کردن جهت خارج نمودن خلط و ترشحات مجاری تنفسی نمی باشد. این موضوع منجر به یکی از شایع ترین عوارض بعد از اعمال جراحی شکم می شود که در آن به دلیل عدم تنفس عمیق و نیز عدم تخلیه ترشحات ریه، قسمتهایی از ریه از هوا خالی شده و دیواره آن روی هم می خوابد و باعث ایجاد عارضه ای به نام "آتلکتازی" می شود.این عارضه در صورت پیشرفت منجر به عفونت ریه یا "پنومونی" خواهد شد. همین عارضه شایعترین علت تب بعد از اعمال جراحی می باشد و در واقع یکی از شایعترین عوارض پس از جراحیهای بزرگ شکمی محسوب میشود.  ثابت شده که در جراحی لاپاراسکوپی، بعلت درد کمتر، عوارض ریوی از جمله آتلکتازی و پنومونی کمتر اتفاق می افتد.

از طرفی کوچکتر بودن زخم جراحی با به حداقل رساندن آثار زخم یا " اسکار" ناشی از زخم جراحی، از نظر زیبایی نیز برای بیمار مزایایی دارد.

وقتی تمام این مزایا شامل درد کمتر، عوارض کمتر زخم مانند عفونت زخم و عفونت ریه، بازگشت سریعتر بیمار به فعالیت های شغلی، مدت بستری کوتاهتر و وجود اسکار کمتر زخم را در نظر بگیریم، می بینیم که جراحی لاپاراسکوپی نه تنها هزینه اقتصادی بیشتری ندارد، بلکه در طولانی مدت از نظر اقتصادی نیز هم برای بیمار و هم برای جامعه به صرفه می باشد و هزینه های مالی یک عمل جراحی را کاهش می دهد.

در سالهای اولیه دهه 90 میلادی، لاپاروسکوپی بعنوان یک روش کارآمد و ایمن در انجام جراحیهای ساده تر شکم مانند کیسه صفرا و آپاندیس معرفی شد. بتدریج و با پیشرفت تجهیزات لاپاروسکوپی و نیز با افزایش مهارتهای تکنیکی جراحان، اعمال جراحی بزرگتر و پیچیده تر نیز بروش لاپاروسکوپیک انجام شد.در حال حاضر تقریبا تمامی جراحیهای شکم با لاپاروسکوپی قابل انجام است. جراحیهای مری، معده، کبد و مجاری صفراوی، پانکراس (لوزالمعده)، طحال و روده بزرگ را میتوان با لاپاروسکوپی در مدت زمان قابل قبول و با کمترین عوارض انجام داد. در حال حاضر قسمت اعظم اعمال جراحی چاقی و متابولیک با لاپاروسکوپی انجام میشود. هر روز تکنیکهای جدیدی در جراحیهای لاپاروسکوپی معرفی میشود.همچنین جراحی روباتیک، جراحی هیبرید (تلفیق لاپاروسکوپی با آندوسکوپی یا کولونوسکوپی)، جراحیهای کم تهاجمی از راه مقعد (مانند TAMIS یا TEM)و جراحی از طریق حفره های طبیعی بدن (NOTES)افقهای جدیدی را پیش روی ما قرار میدهند. در تمامی این روشهای فوق پیشرفته، اصول پایه با جراحی لاپاروسکوپی مشترک میباشد و لاپاروسکوپی هر روز بیش از قبل ارزش خود را در ارتقای استانداردهای سلامتی بشر نشان میدهد.

Template Design:Dima Group